logo
Český badmintonový svaz
Kate Foo Kune z Mauriciu. Foto: Ladislav Káňa.

Jak správně trénovat? Přečtěte si druhý díl doporučení od TMK

Druhým dílem pokračujeme v prezentaci metodických doporučení zpracovaných TMK ČBaS za účelem zlepšení sportovní přípravy českých badmintonistů. 

V prvním dílu jsme se naučili odlišovat turnaje podle důležitosti a podle toho si rozdělit rok na různá období. Jsou období, kdy můžeme pracovat na zlepšení své trénovanosti a výkonnosti (přípravné, předturnajové), období, kdy chceme svou výkonnost prodat (turnajové) a období nízké zátěže a relaxace (přechodné).
 
Nyní trochu sportovní latiny – tyto několikatýdenní mezocykly se skládají z týdenních mikrocyklů. Dnešní článek pojednává o tom, jaké jsou zásady pro naplánování vašeho mikrocyklu.
Ind Subhankar Dey. Foto: Ladislav Káňa.

Obecné metodické zásady pro týdenní mikrocyklus (7 dnů) v období července a srpna

• komplexnost přípravy v každém mikrocyklu: badminton + kondiční příprava + taktická příprava (zejm. videorozbory) + regenerace + správné stravování + mentální příprava = dobrá připravenost na výkon) – o doporučených počtech tréninkových jednotek zase příště
 
• buďte kreativní při přípravě tréninkových jednotek a využívejte možnosti svého okolí (běhání v písku, sprinty do kopce, vybíhání schodů, atletický ovál, vybavení posilovny atd.)
 
• badmintonovou tréninkovou jednotku případně doplňujte o fyzickou přípravu takto: 
     o cvičení na rozvoj rychlosti/dynamiky/reakce – zařazujeme na úvod tréninkové jednotky
     o cvičení na rozvoj vytrvalosti/koordinace – zařazujeme na závěr tréninkové jednotky    
 
• alespoň 1 den v týdnu ponechte zcela volný (psychický i fyzický relax)!
 
• i v přípravném období kombinujte intenzitu a délku zatížení v průběhu cyklu:
     o např. 2x kratší a intenzivní tréninková jednotka, 
     o 3x střední délka i intenzita, 
     o 4x delší tréninková jednotka v nižší intenzitě

Dánka Amalie Hertz. Foto: Ladislav Káňa.

 
Je zásadní chybou, která nepřináší požadovaný optimální nárůst výkonnosti, pokud všechny tréninkové jednotky v jednom týdnu trvají typicky 120 minut a mají přibližně stejný průběh 
i zatížení, postrádají potřebné nasazení. 
 
Intenzita, zatížení a počet tréninkových jednotek by se měly měnit v každém mikrocyklu, vysoká kvalita provedení by měla být neměnná.
 
• alespoň 1x týdně dopřejte svému tělu fyzioterapii nebo masáž (ideálně obojí) + samozřejmostí je každodenní relaxace (dostatečný spánek, roller, studená sprcha atd.)
 
• kvalita v každé tréninkové jednotce: vizualizace před cvičeními, koncentrace, potřebná intenzita, využívání kontroly tepu (sporttester), správná technika, poctivost provedení.

TMK ČBaS

 
About the author  
 
 
X
Enter your e-mail address.
Enter the password that accompanies your e-mail.
Loading